Sunday, 3 December 2017

Penilaian


Setiap pelajar diminta membuka https://kahoot.it/ untuk menjawab soalan penilaian 
https://kahoot.it/

selamat menjawab :)

#Untuk guru sahaja : https://create.kahoot.it/details/soalan-penilaian-ciri-ciri-mukmin-yang-berjaya/1816d6f1-db99-4091-be24-e175e7b31e19

Soalan:

1. Ciri-ciri orang mukmin yang berjaya, kecuali :
A. Kusyuk dalam solat B. Menjauhi perkara lagha C. Sentiasa bersedekah
D. Memelihara kehormatan diri

2. Cara untuk mendapatkan khusyuk dalam solat , kecuali : A. Menghadap pandangan ke tempat sujud
B. Tidak bergerak 3 kali berturut-turut
C. Mengingati perkara lain yang boleh melalaikan
D. Menyempurnakan segala syarat dan rukunnya

3. Berikut merupakan cara menjaga kehormatan diri, kecuali :
A. Menutup aurat dengan sempurna
B. Menjauhi pergaulan bebas
C. Sentiasa menjauhkan diri daripada segala perbuatan maksiat
D. Mendekati zina

4. Cara mengelakkan diri dari melakukan perkara mungkar ialah :
A. Melakukan perkara keji dan mungkar
B. Pergaulan bebas
C. Menyertai aktiviti lumba haram
D. Berfikir sebelum melakukan sebarang tindakan

5. Berikut merupakan bukti solat yang kusyuk, kecuali :
A. Jauh dari sifat mahmudah
B. Dapat memahami dan menghayati maksud ayat yang dibaca
C. Dapat merasai ketenangan hati semasa bersolat
D. Dapat merasai kemanisan solat yang dikerjakan

6. Berikut merupakan pengajaran ayat 1-11 daripada surah mukminun, kecuali :
A. Tunaikan solat dengan kusyuk kerana ia merupakan tiang agama
B. Sentiasa memelihara kehormatan diri dan maruah
C. Menepati janji dan menunaikan amanah
D. Sentiasa mungkir janji dan khianati amanah

7. Pelajar perlu mengamalkan sikap positif yang membawa kepada kejayaan, kecuali :
A. Sentiasa bersukan
B. Menghormati keluarga dan guru
C. Mengamalkan sikap rajin
D. Bijak menguruskan masa





No comments:

Post a Comment

Rakaman Mikro Pengajaran IXEB4103 Teknologi Dalam Pendidikan Islam

Tarikh: 04 Disember 2017 Tempat: Makmal Komputer, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya Review: Mikro Pengajaran Teknologi Dalam Pendi...